ІНТЕГРОВАНИЙ
УРОК В 2-МУ КЛАСІ
Тема. Віночок різнокольорових
віршиків
§ Читання: А.Мястківський
«Веселочка», Є.Горева «Кольоровий віршик», Г.Тарасенко «Загадки».
§ Я і Україна: Символи моєї
держави. Український вінок
§ Трудове навчання:
Український віночок як прикраса та оберіг.
Мета. Шляхом інтеграції уроків читання
та трудового навчання, реалізувати таку мету: ознайомити учнів зі змістом
терміну «різнокольорові вірші», вчити правильно і виразно читати вірші,
розвивати естетичне сприймання краси природи, виховувати емоційну чутливість
учнів до довкілля, створити колективну композицію «Віночок».
Тип уроку: інтегрований.
Обладнання. Фотоілюстрації, малюнки,
картки зі словами, картки-блискавки, репродукція картини К.Трутовського
«Одягають вінок».
Хід уроку.
І. Організаційна частина.
- Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому
радість. Гадаю, що і ви, як і я, дуже раді нашим гостям. Давайте з ними
привітаємось.
ІІ. Стимулювання навчально-пізнавальної діяльності.
1.
Актуалізація знань.
- Наш урок я хочу розпочати віршем Тамари
Коломієць, вслухайтеся, діти:
Як на білих
сторінках
в лад
поставити в рядках
Звичайнісінькі
слова -
Починаються
дива...
- Які ж дива трапляються зі словами, які стають в
лад у рядках? (Утворюються вірші)
- Яка головна особливість вірша? (Кінці рядків
звучать однаково або подібно)
- Як називається така співзвучність? (Рима)
- Яких українських поетів ви знаєте? (Т.Шевченко,
Л.Українка, Ліна Костенко, М.Рильський, Тамара Коломієць)
2.
Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над
віршами, але ці вірші будуть дещо незвичайні. Чим? Дізнаєтесь потім.
3.
Знайомство з казковим гостем.
- А насамперед, я хочу вас познайомити з маленькою
україночкою Оленкою (вивішую малюнок):
До барвистого
віночка вишиваночка-сорочка,
Фартушок і
чобітки, різноколірні стрічки.
Це –
Оленка-українка,
Як вона
співає дзвінко!
Як сміються
оченята,
Як танцюють
ноженята!
(Наталка Поклад)
- Оленка принесла для вас три завдання (на дошці,
в перевернутому вигляді)
1.
Відгадайте загадку.
2. Складіть
слово.
3.
Створіть композицію «Віночок».
ІІІ. Робота над віршем А.Мястківського
«Веселочка».
1. Підготовча
робота до опрацювання вірша А.Мястківського «Веселочка».
а) Відгадування загадки.
- І ось перше завдання (відкриваю) – «Відгадайте
загадку»:
Понад гори,
понад ліс, виріс в небі диво-міст.
Хоч
знайомий дітям всім, та ніхто не йде по нім.
Має міст аж
сім шарів, із веселих кольорів.
- Що це? (Веселка) (Перевертаю малюнок веселки,
попередньо вивішений на дошці.
- Так, це веселка – окраса неба, дивовижне явище
природи. Де і після чого її можна побачити? (Після літнього дощу на небі)
б) Робота з деформованими словами.
- Відновіть назви кольорів веселки, написані на
дошці:
вонийчер червоний
жеоранвий оранжевий
тийвож жовтий
ленизей зелений
кибланийт блакитний
ійнис синій
лефіовийто фіолетовий
(діти відновлюють деформовані слова і прикріплюють
стрічку відповідного кольору)
- Чудова кольорова веселка утворилася у нас. І
вірші, над якими ми будемо прцювати, теж будуть різнокольорові.
- А почнемо із кольорового вірша А.Мястківського,
який так і називається «Веселочка»
2. Виразне читання вірша
вчителем.
- Про що йдеться мова у вірші (Про веселку)
- Що робила веселка (Роздавала кольори)
3. Підготовка до читання дітьми
- Прочитаймо слова, записані на дошці, за мною
барвиста соковито-зеленого
назавжди непомітно
погаснувши світанкового синього
4. Словникова робота
- Що значить слово:
«барвиста»? (Різнокольорова)
«світанково-синій»? (Синій колір неба на світанку)
«соковито-зелений»? (Яскравий зелений)
5. Самостійне читання дітьми.
- Прочитайте і підготуйтесь до виразного читання
6. Вибіркове читання.
- Прочитайте рядки, де йдеться мова про те, над чим засвітилась веселка?
- Кому вона подарувала жовтий колір?
- Хто буде соковито-зеленого кольору?
- Кому дала блакитний колір?
- Кому залишила синій?
- Де подінеться веселочка?
- Чи залишає щось собі?
- Прочитайте рядки вірша, які стосуються малюнка в підручнику
- Як ще називають веселку? (Райдуга)
- Чи вірне твердження, що цей вірш кольоровий?
ІV.
Опрацювання вірша Є.Горевої «Кольоровий віршик»
- Ще один кольоровий віршик написала Є.Горева, він так і називається
«Кольоровий віршик».
1. Виразне читання вірша.
- Правда, чудовий вірш?
- Про які квіти йдеться в ньому мова? Про які дерева?
2. Самостійне читання дітьми.
- Прочитайте самостійно
3. Тлумачення виразів (на дошці)
- Поясніть, будь-ласка, значення цих виразів:
червоне сонце догора
кульбабка тиха жовтіється
зелені клени стали колом
4. Гра
«Фото-око». Вибіркове читання
- Яким потрібно бути під час цієї гри? (Пильними і
швидкими)
- Прочитайте речення, в яких згадане це слово:
сині голубі
жовтіється зелене жовтим
червоне
5. Доберіть риму до слів.
стежині колом
двора собі
сині полем
догора голубі
- Які фарби потрібно взяти, щоб намалювати картину
до цього вірша?
- Розкажіть, який би малюнок намалювали ви до
цього вірша?
V. Фізкульт-хвилинка
Встаньте, діти, посміхніться, землі нашій поклоніться,за щасливий день
вчорашній.
І до сонця потягніться, в
різні боки нахиліться, веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
і за парти тихо сядьте.
VI. Творча частина
1. Гра «Складіть слово».
- А тепер Оленка пропонує друге завдання (відкриваю) - «Складіть слово».
- Ось воно (вішаю)
т в и к і
4 2 5 1 3
- Що це за слово? (Квіти) (перевертаю картку)
2. Розповідь-бесіда
про український вінок
- Квіти! Скільки прекрасного, чарівного, загадкового
несуть вони в собі. В них всі кольори веселки. На землі сила-силенна квітів,
але у кожного народу є найулюбленіші – це квіти рідного краю, квіти-символи.
- Які квіти-символи України ви знаєте?
(Чорнобривці, мальви, барвінок, волошки, маки...)
- В українського народу є чудовий давній звичай: молоді
дівчата в доповнення до барвистого костюма прикрашають голову вінком з квітів.
Саме таку молоду українку зобразив на картині художник Маковський (вивішую репродукцію
картини Маковського «Українська дівчина»)
- Вінок був не тільки прикрасою, а й оберегом,
символом життя, символом дівоцтва (вивішую зображення вінків). Кожна квітка в
ньому щось символізує: волошка – красу, ромашка - доброту, ніжність, мак –
перемогу любові над ненавистю, барвінок – життя. А ще в вінок вплітали мальву,
кетяги калини, дереві, безсмертник, півонію, листки любистку. Кожна з цих
рослин лікар і оберіг.
- Всього нараховується 77 видів українського
вінка. За традицією віночок дівчата починали носити з трьох років. У чотири
роки плівся інший вінок. Для семирічної дівчинки плели віночок із семи квіток,
а весільний вінок дівчата одягали лише один раз – на власне весілля.
3. Опис
картини Трутовського «Одягають вінок»
- Дуже любив відтворювати в своїх картинах побут і
звичаї українського народу відомий український художник Костянтин Трутовський. Давайте
поглянемо на його картину «Одягають вінок» (вивішую). Художник зобразив, як
молода мати або старша сестра прикрашає квітами малу дівчинку, одягнену у
святковий одяг і намисто. За вдяганням уважно спостерігає хлопчик, можливо
братик дівчинки. Твір сповнений тепла з щедрого літа, глибокої поваги художника
до життя українського народу.
4.
Створення композиції «Віночок».
- Нарешті прийшов час третього завдання від Оленки
(відкриваю) - «Створіть композицію «Віночок».
- Створювати ми його будемо ось тут (показую)
- Як ви бачите – листочки вже є, на вистачає
квіточок. Віночки плели різні – з живих квітів, паперові, з тканини. А наші
квіточки незвичайні, вони – із солоного тіста. Тож зараз ми їх розфарбуємо, а
потім по черзі їх прикріпимо.
- Приберіть підручники та візьміть кожен свою
заготовку і фарбу відповідно кольору вашої квіточки, покладіть на листочок
паперу і розфарбовуйте. Працюйте охайно і старанно. В разі потреби,
користуйтесь вологими серветками. Хто розфарбує – піднімайте руку.
5.
Самостійна робота дітей.
6.
Створення композиції
7.
Обговорення колективної роботи.
- Наш віночок майже готовий, не вистачає лише
кольорових стрічок (прикріплюю)
- Кожна з них теж є символом: коричнева – земля-ненька,
жовта – символ сонця, зелена – символ життя і молодості, блакитна і синя –
колір неба і води, оранжева – символізує хліб, фіолетова – символ мудрості, малинова
– символ щедрості, рожева - символ
достатку, біла – символ чистоти душі.
- Що вам нагадують різнокольорові стрічки? (Веселку)
- Чи сподобався вам результат нашої роботи?
VII.
Підсумок уроку.
1)
Складання сенкану
- І у підсумок, складемо сенкан на тему «Вінок»
- Нагадайте, будь-ласка, що таке сенкан? (мініатюра із 5-ти рядків)
Можливий варіант:
1. Вінок
2. (Який?) Різнокольоровий, барвистий
3. (Що робить?) Оберігає, прикрашає
4. Вінок – це...
5. Оберіг
2) Гра
«Мікрофон»
- Що нового ви дізналися на уроці?
Немає коментарів:
Дописати коментар