субота, 21 лютого 2015 р.

Урок інформатика на тему "Поняття про повідомлення та інформаційні процеси"



Тема: Поняття про повідомлення та інформаційні процеси.
Мета: Дати  учням поняттям  про інформацію та повідомлення, розширити уявлення про інформаційну картину світу, розвивати пам’ять і пізнавальні інтереси учнів, навички роботи з клавіатурою, виховувати інформаційну культуру учнів.
Обладнання: Підручник «Сходинки до інформатики» М.М. Корнієнко, С.М. Крамаровська, І.Т. Зарецька. – Х.: Вид-во «Ранок», 2012.; робочий зошит «Сходинки до інформатики» М.М. Корнієнко, С.М. Крамаровська, І.Т. Зарецька. – Х.: Вид-во «Ранок», 2013. Ст.26-27; предметні малюнки; таблиця із зображенням органів чуття людини; карточки для індивідуальної роботи з текстом для набору.
Програмне забезпечення: програма «Блокнот»
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Діти разом промовляють закличку до уроку:
Ось і пролунав дзвінок!
Нова тема, цікавий урок!
В інформатику зробимо ще один крок.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Який же крок ми зробимо сьогодні на уроці? Про це ми дізнаємося, прочитавши в підручнику підзаголовок в підручнику «Сьогодні ми» (с.52) (Діти читають по черзі вголос)
- Отже, тема нашого уроку «Інформація та повідомлення» (Запис на дошці)
ІІІ. Сприйняття та засвоєння матеріалу уроку
1. Інформація. Спосіб сприйняття.
Прийом «Мозковий штурм»
- Діти, що ж таке інформація? Можливо вам відомо значення цього слова? (Це знання, які кожна людина отримує звідусіль про світ: з книжок, з телебачення, від інших людей, споглядаючи щось, слухаючи, смакуючи…)
- Так, інформація – це знання про оточуючий світ. Ми їх отримуємо з багатьох джерел:
розмовляємо з друзями  - отримуємо інформацію;
чуємо музику - отримуємо інформацію;
переглядаємо фільм чи споглядаємо краєвид - теж  отримуємо інформацію;
навіть споживання їжі – це отримання інформації.
- Наведіть, будь ласка, свій приклад про отримання інформації людиною або вами особисто. (Діти наводять свої приклади)
- Отже, ( вчитель вказує на запис на дошці) -
Інформація – це знання, відомості по навколишній світ.
- Вважається, що ми живемо в світі інформації. Існує навіть Всесвітній день інформації, який відзначається 26 листопада.
Робота в зошиті (Завдання №1)
- Відкрийте зошити  на с.26 і знайдіть завдання 1. Розгляньте малюнок і скажіть, яку інформацію ви отримали, дивлячись на нього? (Хлопчик біжить осіннім парком)
- Виберіть правильну відповідь із варіантів, запропонованих у вправі. (Листя пожовтіло)

2. Повідомлення

- Інформація приходить до нас у вигляді повідомлень  - звуки, жести, умовні знаки.
Отримувати ці повідомлення нам допомагають 5 органів чуттів. ( Використовую плакат)
За допомогою очей отримуємо зорові повідомлення, за допомогою вух отримуємо слухові повідомлення, з допомогою носа – нюхові, язика – смакові, шкіри – дотикові.
Отже, повідомлення бувають: (на дощці)
·         Зорові
·         Слухові
·         Нюхові
·         Дотикові
·         Смакові

- Наприклад:
На перерві ви почули дзвоник. Завдяки якому органу чуття?(Вуху) 
- Яке повідомлення ви отримали?(Слухове)
- Яку інформацію передає це повідомлення?(Інформацію про те, що починається урок)

Робота в зошиті (Завдання №2)
- Покажіть стрілочками, за допомогою яких органів чуттів людина отримала повідомлення?
(Діти з’єднують повідомлення з відповідним органом чуття)

3.Спосіб подання повідомлення

Пояснення вчителя
- У вигляді чого нам приходять ці повідомлення?
- Яким же способом може бути отримане або подане повідомлення? Тобто як? (Пояснюю з опорою на предметні малюнки. На дощці зображення тексту, дорожнього знаку, музичного інструмента і числа)
- Якщо ми бачимо текст – це текстове повідомлення.
- Якщо ми бачимо цифри – це числове повідомлення, схеми, знаки – графічне, чуємо звуки – звукове, якщо разом – комбіноване.
­- Де можна зустріти комбіноване повідомлення?
(Дивлячись телевізор, працюючи з комп’ютером)

 Узагальнення з опорою на схему на дошці

Повідомлення (за способом подання)
·         Текстові
·         Числові
·         Графічні
·         Звукові
·         Комбіновані

Робота в зошиті( завдання №4)
- Визначте тип кожного повідомлення за способом подання.

Малюнок 1
- Що бачимо на малюнку?(Годинник)
- Котру годину показує годинник?(15:55)
- Що допомогло отримати цю інформацію?(Цифри)
- Яке це повідомлення за способом подання?(Числове)
(Таким же чином опрацьовуємо малюнок 2 і 3)

Фізкультхвилинка
- А зараз, діти, я пропоную вам відправитись у подорож. (Пропоную дітям обрати за бажанням рожевий чи блакитний вагончик)
- Відправляємось у подорож (Діти під музику імітують мандрівку потягом)

IV. Усвідомлення вивченого
Робота в групах. (Діти об’єднуються в групи відповідного кольору вагончиків)

 1. Завдання від мудрої Сови.
- Ми з  вами в казковому лісі, в лісовій школі, де тітонька сова теж веде урок інформатики, на якому лісові учні теж вивчають інформацію і повідомлення.
- Мудра сова пропонує вам допомогти звірятам виконати перше завдання:
Серед поданих слів вибрати ті, які пояснюють що таке інформація. (Дітям надаються картки з набором слів: Телевізор, Відомості, Знання, Новина, Повідомлення, Комп’ютер. Після виконання роботи в групах – перевіряємо.)

2. Завдання від мудрої Сови.
Для дітей в синіх вагончиках:
Встановити відповідність між малюнками і типами повідомлень за способом сприйняття.

Для дітей в рожевих вагончиках:
Встановити відповідність між малюнками і типами повідомлень за способом подання.

(Діти отримують малюнки і картки із типами повідомлень і встановлюють відповідність між ними).

3. Завдання від мудрої Сови (Прийом «Мозковий штурм»)
- Який вид повідомлень не може обробити комп’ютер? (Слухові, нюхові)
- А дотикові? (Може)

4. Закріплення вивченого.
Розкажіть лісовим мешканцям, що нового ви сьогодні дізнались про інформацію та повідомлення (Діти на дошці створюють схем за допомогою підготовлених карток)
 





- Ви впорались із завданнями, допомогли лісовим мешканцям, виконали завдання тітоньки Сови.
- Ми можемо вирушати додому.

Фізкультхвилинка. (Діти імітують рух потяга).
V. Практична робота з комп'ютером.

1.      Повторення правил поведінки під час роботи з комп’ютером (Фронтальний)
2.      Створення тексту для набору.
-          Ось ми і вдома. Чи сподобалась вам наша подорож? (Так)
-          Тоді давайте відправимо повідомлення про це нашим лісовим мешканцям.
-          Про що ми можемо їм сказати? (Нам дуже сподобалась подорож до лісової школи. Сподіваємось на нову зустріч!).
3.      Набір тексту.
-          Виберіть і відкрийте програму «Блокнот»
-          Перевірте яка мова на панелі завдань. (При потребі змінюють мову)
-          Наберемо текст нашого повідомлення.
-          Яку клавішу використаємо для введення великої букви? (Shift)
-          Як набрати знак оклику? (Shift+1)
-          За допомогою якої клавіші перейти на новий рядок? (Enter)
-          Вводимо повідомлення.
-          До речі, яке воно за способом подання? (Текстове)
-          Яку інформацію ми ним передамо? (Що ми задоволені подорожжю).
(Діти набирають повідомлення Вчитель перевіряє правильність набору повідомлення.)
-          Закриваємо вікно програми. Вимикаємо комп’ютер.

VI. Релаксація.
-          Сідаємо на свої місця.
-          Покліпаємо швидко очима.
-          Заплющимо очі та посидимо спокійно, повільно полічивши до 5.
-          Відкриємо очі.

VII. Підсумок уроку.

Гра «Мікрофон».
-          Що нового дізнались на уроці?
-          Що сподобалось найбільше?


Немає коментарів:

Дописати коментар