Тема:
Поняття про повідомлення та інформаційні процеси.
Мета:
Дати учням поняттям про інформацію та повідомлення, розширити
уявлення про інформаційну картину світу, розвивати пам’ять і пізнавальні
інтереси учнів, навички роботи з клавіатурою, виховувати інформаційну культуру
учнів.
Обладнання: Підручник
«Сходинки до інформатики» М.М. Корнієнко, С.М. Крамаровська, І.Т. Зарецька. –
Х.: Вид-во «Ранок», 2012.; робочий зошит «Сходинки до інформатики» М.М.
Корнієнко, С.М. Крамаровська, І.Т. Зарецька. – Х.: Вид-во «Ранок», 2013.
Ст.26-27; предметні малюнки; таблиця із зображенням органів чуття людини;
карточки для індивідуальної роботи з текстом для набору.
Програмне
забезпечення: програма «Блокнот»
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Діти
разом промовляють закличку до уроку:
Ось і пролунав дзвінок!
Нова тема, цікавий урок!
В інформатику зробимо ще один крок.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Який
же крок ми зробимо сьогодні на уроці? Про це ми дізнаємося, прочитавши в
підручнику підзаголовок в підручнику «Сьогодні ми» (с.52) (Діти читають по черзі вголос)
- Отже,
тема нашого уроку «Інформація та повідомлення» (Запис на дошці)
ІІІ. Сприйняття та засвоєння матеріалу уроку
1.
Інформація. Спосіб сприйняття.
Прийом «Мозковий штурм»
- Діти, що ж
таке інформація? Можливо вам відомо значення цього слова? (Це знання, які кожна людина отримує звідусіль про світ: з книжок, з
телебачення, від інших людей, споглядаючи щось, слухаючи, смакуючи…)
- Так,
інформація – це знання про оточуючий світ. Ми їх отримуємо з багатьох джерел:
розмовляємо
з друзями - отримуємо інформацію;
чуємо музику
- отримуємо інформацію;
переглядаємо
фільм чи споглядаємо краєвид - теж
отримуємо інформацію;
навіть
споживання їжі – це отримання інформації.
- Наведіть,
будь ласка, свій приклад про отримання інформації людиною або вами особисто. (Діти наводять свої приклади)
- Отже, ( вчитель вказує на запис на дошці) -
Інформація – це знання, відомості по навколишній світ.
- Вважається,
що ми живемо в світі інформації. Існує навіть Всесвітній день інформації, який
відзначається 26 листопада.
Робота в зошиті (Завдання
№1)
- Відкрийте
зошити на с.26 і знайдіть завдання 1. Розгляньте малюнок і скажіть, яку
інформацію ви отримали, дивлячись на нього? (Хлопчик
біжить осіннім парком)
- Виберіть
правильну відповідь із варіантів, запропонованих у вправі. (Листя пожовтіло)
2. Повідомлення
- Інформація
приходить до нас у вигляді повідомлень - звуки, жести, умовні знаки.
Отримувати
ці повідомлення нам допомагають 5 органів чуттів. ( Використовую плакат)
За допомогою
очей отримуємо зорові повідомлення, за допомогою вух отримуємо слухові
повідомлення, з допомогою носа – нюхові, язика – смакові, шкіри – дотикові.
Отже, повідомлення
бувають: (на дощці)
·
Зорові
·
Слухові
·
Нюхові
·
Дотикові
·
Смакові
- Наприклад:
На перерві
ви почули дзвоник. Завдяки якому органу чуття?(Вуху)
- Яке
повідомлення ви отримали?(Слухове)
- Яку
інформацію передає це повідомлення?(Інформацію
про те, що починається урок)
Робота в зошиті (Завдання №2)
- Покажіть
стрілочками, за допомогою яких органів чуттів людина отримала повідомлення?
(Діти з’єднують повідомлення з відповідним органом чуття)
3.Спосіб подання повідомлення
Пояснення вчителя
- У вигляді чого
нам приходять ці повідомлення?
- Яким же
способом може бути отримане або подане повідомлення? Тобто як? (Пояснюю з опорою на предметні малюнки. На
дощці зображення тексту, дорожнього знаку, музичного інструмента і числа)
- Якщо ми
бачимо текст – це текстове повідомлення.
- Якщо ми
бачимо цифри – це числове повідомлення, схеми, знаки – графічне, чуємо звуки –
звукове, якщо разом – комбіноване.
- Де можна
зустріти комбіноване повідомлення?
(Дивлячись телевізор, працюючи з комп’ютером)
Узагальнення з опорою на схему на дошці
Повідомлення (за
способом подання)
·
Текстові
·
Числові
·
Графічні
·
Звукові
·
Комбіновані
Робота в зошиті( завдання №4)
- Визначте
тип кожного повідомлення за способом подання.
Малюнок
1
- Що бачимо на малюнку?(Годинник)
- Котру
годину показує годинник?(15:55)
- Що
допомогло отримати цю інформацію?(Цифри)
- Яке це
повідомлення за способом подання?(Числове)
(Таким же чином опрацьовуємо малюнок 2 і 3)
Фізкультхвилинка
- А зараз, діти,
я пропоную вам відправитись у подорож.
(Пропоную дітям обрати за бажанням рожевий чи блакитний вагончик)
- Відправляємось
у подорож (Діти під музику імітують
мандрівку потягом)
IV. Усвідомлення вивченого
Робота в групах. (Діти
об’єднуються в групи відповідного кольору вагончиків)
1.
Завдання від мудрої Сови.
- Ми з вами в казковому лісі, в лісовій школі, де
тітонька сова теж веде урок інформатики, на якому лісові учні теж вивчають
інформацію і повідомлення.
- Мудра сова
пропонує вам допомогти звірятам виконати перше завдання:
Серед поданих
слів вибрати ті, які пояснюють що таке інформація. (Дітям надаються картки з набором слів: Телевізор, Відомості, Знання,
Новина, Повідомлення, Комп’ютер. Після виконання роботи в групах – перевіряємо.)
2. Завдання від мудрої Сови.
Для дітей в синіх вагончиках:
Встановити
відповідність між малюнками і типами повідомлень за способом сприйняття.
Для дітей в рожевих вагончиках:
Встановити
відповідність між малюнками і типами повідомлень за способом подання.
(Діти
отримують малюнки і картки із типами повідомлень і встановлюють відповідність
між ними).
3. Завдання від мудрої Сови (Прийом
«Мозковий штурм»)
- Який вид
повідомлень не може обробити комп’ютер? (Слухові,
нюхові)
- А дотикові? (Може)
4. Закріплення вивченого.
Розкажіть
лісовим мешканцям, що нового ви сьогодні дізнались про інформацію та
повідомлення (Діти на дошці створюють
схем за допомогою підготовлених карток)
- Ви
впорались із завданнями, допомогли лісовим мешканцям, виконали завдання
тітоньки Сови.
- Ми можемо
вирушати додому.
Фізкультхвилинка. (Діти
імітують рух потяга).
V. Практична робота з комп'ютером.
1.
Повторення правил поведінки під час роботи з комп’ютером
(Фронтальний)
2.
Створення тексту для набору.
-
Ось ми і вдома. Чи сподобалась вам наша подорож? (Так)
-
Тоді давайте відправимо повідомлення про це нашим лісовим
мешканцям.
-
Про що ми можемо їм сказати? (Нам дуже сподобалась подорож до лісової школи. Сподіваємось на нову
зустріч!).
3.
Набір тексту.
-
Виберіть і відкрийте програму «Блокнот»
-
Перевірте яка мова на панелі завдань. (При потребі змінюють мову)
-
Наберемо текст нашого повідомлення.
-
Яку клавішу використаємо для введення великої букви? (Shift)
-
Як набрати знак оклику? (Shift+1)
-
За допомогою якої клавіші перейти на новий рядок? (Enter)
-
Вводимо повідомлення.
-
До речі, яке воно за способом подання? (Текстове)
-
Яку інформацію ми ним передамо? (Що ми задоволені подорожжю).
(Діти набирають повідомлення Вчитель
перевіряє правильність набору повідомлення.)
-
Закриваємо вікно програми. Вимикаємо комп’ютер.
VI.
Релаксація.
-
Сідаємо на свої місця.
-
Покліпаємо швидко очима.
-
Заплющимо очі та посидимо спокійно, повільно полічивши до
5.
-
Відкриємо очі.
VII.
Підсумок уроку.
Гра
«Мікрофон».
-
Що нового дізнались на уроці?
-
Що сподобалось найбільше?
Немає коментарів:
Дописати коментар