неділя, 15 лютого 2015 р.

ІКТ у сучасній школі як засіб підвищення ефективності навчання



У даний час спостерігається збільшення впливу медіа-технологій на людину. Особливо це сильно діє на дитину, яка з більшим задоволенням подивиться телевізор, ніж прочитає книгу.
Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп'ютерних технологій на телебаченні, розповсюдження ігрових приставок, електронних іграшок і комп'ютерів впливають на виховання дитини і сприйняття нею навколишнього світу. Істотно змінюється і характер її улюбленої практичної діяльності - гри, змінюються й улюблені герої та захоплення.
Раніше інформацію з будь-якої теми дитина могла отримати з різних каналів: підручник, довідкова література, лекція вчителя, конспект уроку. Але сьогодні вчитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації. Адже мозок сучасної дитини налаштований на отримання знань у формі розважальних програм по телебаченню, тому він набагато легше сприйме на уроці інформацію, запропоновану за допомогою медіа засобів.
Використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, диференційованим та індивідуальним.
Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати інші іграшки і самі різні ігри, сучасний комп'ютер разом з тим є для дитини рівноправним партнером, якого дитині так часом не вистачає. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.  Отже, саме життя підштовхує нас, вчителів, до широкого впровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в навчально-виховному процесі. Що ж таке ІКТ?
Інформаційно-комунікаціні технології - це сукупність методів, засобів і прийомів, що використовуються для добору, зберігання, подання, передавання різноманітних даних і матеріалів, необхідних для підвищення ефективності різних видів діяльност.
Використання ІКТ у навчальному процесі початкових класів загальноосвітньої школи має широкий спектр, від використання як засобу, що дозволяє вчителю впливати на організацію педагогічної праці, використовуючи в підготовці до проведення уроків, до використання ІКТ у навчанні самими учнями початкових класів, що дозволяє під час опанування роботи з комп’ютером вправлятися у вивченні низки навчальних предметів початкової школи з використанням комп’ютерних програм.
Інтегрування звичайного уроку з комп'ютером дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на персональний комп’ютер, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. Зокрема, стає більш швидким процес запису визначень, важливих частин матеріалу, тому що вчителю не доводиться повторювати текст кілька разів (він вивів його на екран), учневі не доводиться чекати, поки вчитель повторить саме потрібний йому фрагмент.      
 Засоби ІКТ стануть у пригоді вчителеві при під­готовці та проведенні навчальних, виховних занять, підготовці звітної документації (списків, відомостей, статистичної інформації про учнів), у підготовці та проведенні батьківських зборів із наочною подачею звітних матеріалів.
 Засоби ІКТ на уроках знижують емоційну напругу в класі, уводять учнів у світ ігрових навчальних тех­нологій, що сприяє не тільки закріпленню отриманих знань в ігрових ситуаціях, а й появі бажання досягати успіху в цьому, використовувати комп’ютер як засіб навчання.
Комп’ютерні технології дають змогу істотно змінити способи керування навчальною діяльністю, залучити учнів до активної роботи
Комп’ютерна підтримка при викладанні шкільних предметів дає змогу внести кардинально нове у звичні форми роботи вчителя, всебічно розкрити, зрозуміло подати навіть дуже складний навчальний матеріал, що забезпечує значне скорочення навчального часу для успішного засвоєння теми. 
Використання ІКТ у системі навчальних дисциплін початкової школи демонструє наведена нижче схема:



 Основні напрямки використання ІКТ у по­чатковій школі: проведення уроків-презентацій, використання електронних навчальних посібників, комп’ютерний контроль, комп’ютерні дидактичні ігри, інтернет-ресурси
Проведення уроків-презентацій, Презентації — це матеріали до уроку, підготовлені за допомогою Microsoft PowerPoint або інших програм. їх зручно використовувати на різних етапах уроку. Педагог може провести монтаж мультимедійного заняття, розрахувавши його з точністю до секунди, з ураху­ванням особливостей конкретного класу.
На зміну наочності можуть прийти анімації, рухомі схеми, ілюстрації, що з’являються й зникають, у початкових класах дають змогу оптимально використовувати час заняття і сприяють розвитку інтересу учнів до на­вчального предмета.
Використання електронних навчальних посіб­ників. Електронний посібник може бути і довідником, і тренажером, і репетитором, надає можливості пра­цювати в різних режимах. Учні навчаються в зручний для них час, у зручному місці і відповідному темпі. Електронний посібник є продуктом різноманітного багаторазового використання. Так, практика викорис­тання прикладних програмних засобів «Сходинки до інформатики» на уроках математики, мови та читання свідчить про те, що вони можуть широко застосовува­тися для проведення тренувальних вправ, контролю та перевірки рівня засвоєння знань.
Розв’язування інтерактивних кросвордів. Розв’язування кросвордів — корисне заняття на будь-якому етапі навчання. Кросворди розширюють кругозір, допомагають краще орієнтуватися в потоці інформації. Розв’язування їх тренує пам’ять, розвиває кмітливість, учить працювати з довідковою літерату­рою, спонукає до поглиблення знань, виробляє вміння доводити розпочату справу до кінця
Тестовий комп’ютерний контроль. Важливою ланкою процесу навчання в початкових класах є кон­троль знань і вмінь учнів. Без оцінювання процес за­своєння знань не матиме зворотного зв’язку.  Тестування — найважливіший метод неперервного й інтенсивного контролю знань на уроці. Застосування на уроці комп'ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволить вчителю за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається у всіх учнів і своєчасно його скоректувати. При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для конкретного учня.
Для учня важливо те, що відразу після виконання тесту (коли ця інформація ще не втратила свою актуальність) він отримує об'єктивний результат із зазначенням помилок, що неможливо, наприклад, при письмовому опитуванні
Комп’ютерні дидактичні ігри. Комп’ютерні ігри тренують пам’ять, логіку, координацію рухів, уміння планувати свою діяльність, учать знаходити інформа­цію, необхідну для досягнення поставленої мети. Ігри формують у дитини мотиваційну та інтелектуальну готовність використання комп’ютерних засобів для здійснення діяльності
Інтернет-ресурси. Інтернет є цінним ресурсом з великою кількістю захоплювальної та навчальної інформації. Однак потрібно постійно слідкувати за тим, як учень початкових класів користується ним, перевіряти сайти, на які заходить дитина.
Можливості використання комп’ютерної техніки значно розширилися з появою та впровадженням інтерактивних дошок (смарт-дошок).
Інтерактивна дошкаце гнучкий інструмент, що поєднує простоту звичайної маркерної дошки з можливостями комп ’ютера. У комбінації з мульти­медійним проектором вона стає великим інтерактив­ним екраном, одним дотиком руки до його поверхні можна відкрити будь-який комп’ютерний додаток або сторінку в Інтернеті й демонструвати потрібну інформацію, або просто малювати.
Завдяки інтерактив­ній дошці в дітей з’являється бажання вчитися, а їхні результати покращуються. Інтерактивні уроки допомагають донести матері­ал до кожного учня в класі. Жодне інше устаткування для класу не дає таких можливостей.
Як бачимо, ІКТ можна широко застосовувати в по­чаткових класах.
Але хочу застерегти від надмірного захоплення комп’ютером. Усе корисне в міру. Комп'ютер не повинен замінювати такі традиційні засоби навчання, як крейда, дошка, олівець, зошит, ножиці тощо. Він є лише одним з інструментів навчання, яким повинен оволодіти учень. Використання ІКТ у навчальному процесі початкової школи повинно відповідати дидактичним аспектам. Усі ці засоби - програмні продукти, навчальні платформи тощо - мають бути оцінені та застосовані відповідно певним цілям уроку.
Є велика кількість комп'ютерних енциклопедій, досконалих навчаючих програм, ілюстрованих комп'ютерних книг, навчальних ігор, що розвивають здібності дитини. Але саме по собі це багатство без участі старших, без праці дорослої людини, залученої до процесу виховання дитини, не навчить дитину. І тут на перший план виходить особистість учителя. Тому хочу побажати вам творчості, натхнення, успіхів у нашій нелегкій професії.

Немає коментарів:

Дописати коментар